Bij de FOD Financiën kunt u het registratierecht (de belasting) betalen om een procedure tot nationaliteitsaanvraag op te starten.
U krijgt van die betaling een betalingsbewijs. Dat document moet u toevoegen aan uw aanvraag.
Er zijn 3 mogelijke procedures om de Belgische nationaliteit aan te vragen:
- Een verklaring tot verkrijging (personen die minstens 18 jaar zijn)
- Naturalisatie (personen die minstens 18 jaar zijn)
- Toekenning (personen die jonger dan 18 jaar zijn)
Meer informatie over de procedures vindt u op de website van de FOD Justitie.
- Hoeveel bedraagt het registratierecht voor een nationaliteitsaanvraag?
U betaalt bij de FOD Financiën een vast bedrag van 150 euro voor uw nationaliteitsaanvraag.
Uitzondering: de toekenning van de Belgische nationaliteit aan minderjarige kinderen of het opnieuw verkrijgen van de Belgische nationaliteit is gratis.
Opgelet: de instantie die uw dossier behandelt, kan u voor alle situaties bijkomende kosten voor vertalingen, zegelrechten, fotokopieën van de akten en toe te voegen bewijsstukken aanrekenen.
- Wanneer moet ik het registratierecht betalen?
U betaalt het bedrag van 150 euro vooraleer u de nationaliteitsaanvraag indient. Zonder dat betalingsbewijs (een ‘kwijting’) is uw aanvraag onvolledig en kan ze niet behandeld worden.
- Hoe kan ik het registratierecht betalen?
U hebt twee manieren om het registratierecht voor uw nationaliteitsaanvraag te betalen.
1. Via MyMinfin: de makkelijkste en snelste manier
- Meld u aan
- Klik onder ‘Mijn betalingen en teruggaven’ op ‘Mijn nationaliteitsaanvraag betalen’
- Doorloop de stappen en betaal het bedrag (alleen Bancontact via de betaalmodule van MyMinfin)
U ontvangt het betalingsbewijs binnen de 24 uur na de betaling bij ‘Mijn documenten’.
Opgelet: u kunt de nationaliteitsaanvraag alleen betalen voor de persoon die aangemeld is.
2. Via een kantoor Rechtszekerheid
- Bel naar het algemene nummer van Financiën: 02 572 57 57 (u wordt dan doorgeschakeld naar het bevoegde kantoor) of stuur een mail naar het bevoegde kantoor
- Het kantoor legt uit hoe u moet betalen (rekeningnummer en te vermelden gegevens bij de mededeling)
Na ontvangst van de betaling wordt het betalingsbewijs naar u opgestuurd.
Hoe vind ik het bevoegde kantoor?
U kunt het bevoegde kantoor Rechtszekerheid opzoeken in onze kantorengids:
- Klik bij ‘Gezin’ op ‘Nationaliteit’.
- Klik op ‘ZOEKEN’.
- Vul uw gemeente in en klik opnieuw op ‘ZOEKEN’.
U krijgt vervolgens de gegevens van het kantoor Rechtszekerheid.
- Is een terugbetaling mogelijk?
Nee, het is niet mogelijk om een gedeeltelijke of volledige terugbetaling te krijgen, zelfs niet wanneer u de procedure stopzet of de nationaliteitsaanvraag geweigerd wordt.
- Meer info over registratierechten voor nationaliteitsaanvragen?
- Vragen over de betaling van registratierechten voor nationaliteitsaanvragen
Neem met ons contact op. - Vragen over de procedure van nationaliteitsaanvragen
U vindt meer informatie op de website van de FOD Justitie.
- Vragen over de betaling van registratierechten voor nationaliteitsaanvragen