Registratie

Hoe een roerende schenking laten registreren?

Een roerende schenking laten registreren kan in eender welk kantoor Rechtszekerheid.

Hiertoe moet het bewijsdocument van de gedane schenking met de handtekeningen van schenker en begiftigde ter registratie worden aangeboden.

De aanbieding van deze documenten kan op twee manieren gebeuren:

  1. Via e-mail: U verstuurt het document (pdf) via e-mail naar het kantoor Rechtszekerheid van uw keuze.
  2. Via post: U verstuurt (een kopie van) het document via aangetekende of gewone post naar het kantoor Rechtszekerheid van uw keuze.

Het postadres en het e-mailadres van de kantoren Rechtszekerheid kunt u terugvinden in de kantorengids.

In het Vlaams Gewest zal de schenking geregistreerd worden op de datum van ontvangst van de akte via mail of via post. Het kantoor Rechtszekerheid zal het geregistreerde document doorsturen naar de Vlaamse Belastingdienst, die op haar beurt de verschuldigde belasting zal vorderen.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Waalse Gewest zal de schenking geregistreerd worden na betaling van het schenkingsrecht op de rekening van het kantoor Rechtszekerheid. Voor het exacte bedrag van de schenkingsrechten en het rekeningnummer van het kantoor neemt u contact op met het kantoor Rechtszekerheid van uw keuze of vermeldt uw e-mailadres/telefoonnummer zodat het kantoor Rechtszekerheid u direct kan contacteren.